Kursvecka 2

Kommentera
Redan inne på andra kursveckan, har haft fullt upp med all litteratur. Igår hade vi muntlig examination som baserades på litteraturen; om vad som gynnar barns skrivutveckling och lärarens roll. Jag var väldigt nervös innan men det kändes helt okej efteråt. 
 
Veckans föreläsning handlade om en särskild metod; att skriva sig till läsning genom att skriva på datorn. Personligen är jag väldigt kritisk då jag tänker att det finns flera skäl till att det är bra för elever att forma bokstäver för hand, inte minst för att det då fäster sig i muskelminnet. Det som litteraturen vi läst hittils överensstämmer med hur jag tänker, samtidigt som det är tydligt att det inte finns så mycket forskning på datorskrivning än. Men föreläsningen var intressant! Jag inser att det också kan finnas fördelar med att skriva på datorn, till exempel att det kan gå lite fortare att komma igång och få skrivflyt.